Felanmälan

För att göra en felanmälan via internet för din lägenhet eller lokal måste du vara inloggad. Handlar det om ett akut fel ska du alltid ringa oss 0978-129 90 under kontorstid eller 0920-22 80 55 under kvällar och helger.

Prioritet

Alla felanmälningar prioriteras utefter dess karaktär. Mer brådskande anmälningar går före och de akuta behandlas givetvis omgående. Vår driftledare som går igenom felanmälningarna avgör hur felet skall prioriteras, något som anses akut görs så fort en av våra fastighetsskötare blir ledig. Ett fel som inte är lika akut behandlas under veckan, samt ett låg prioriterat fel kan ta upp till två veckor att avhjälpa. Exempel på högprioriterade fel är något som kan orsaka ekonomisk skada, ett lägre prioriterat fel kan vara en droppande kran, ett låg prioriterat fel kan vara t.ex. en glödlampa som har brunnit i trapphuset.

De vanligaste felen kan du fixa själv!

Det finns mycket du kan göra för att förebygga att fel uppstår. Vissa av de vanligaste felen kan du även åtgärda själv. Här kommer några tips:

Badrum

  • Om det blir stopp i handfatet bör du själv kontrollera silen och vattenlåset innan du gör en felanmälan.
  • Om det blir stopp i golvbrunnen bör du själv rensa bort hår och dylikt på och under gallret i golvbrunnen innan du gör en felanmälan. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller att lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande.
  • Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen. Du kan också använda en strumpsticka som hjälpmedel för att rensa ur bottenventilen på tvättstället.
  • För att undvika att förstöra avloppsrören och vår miljö ska du INTE använda kaustiksoda i avloppen.
  • För att undvika stopp i avloppen ska du inte spola ner sanitära artiklar i toaletten.

Kök

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt bör du rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Du kan till exempel lägga det i en långpanna (för ugnen) med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur ordentligt.
  • För att undvika stopp ska du inte hälla kaffesump och matolja i slasken.

El

  • Om strömmen i lägenheten inte fungerar bör du först kontrollera säkringarna i lägenheten innan du gör en felanmälan, samt knacka på hos grannen och fråga om De har ström.
  • Om dina lampor inte lyser bör du kontrollera att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad. Om det finns tre hål kan den vara felvänd. Du bör även kontrollera att glödlamporna och lysrören fungerar. Byt alltid både lysrör och glimtändare innan du gör en felanmälan.
  • För att undvika att miljöfarliga ämnen hamnar i soporna bör du ta med det till en återvinningsstation eller miljöstation. Du får inte kasta lysrören i soporna.

Lås

  • Låscylindrar i lägenhetsdörrar och till allmänna utrymmen får ej smörjas, dessa lås kräver ett speciellt smörjmedel som våra fastighetsskötare har, om låsen kärvar så vänligen gör ni en felanmälan. Om spanjoletterna (fönstervreden) eller låset till balkongdörren är tröga kan du smörja dem själv med smörjmedel som till exempel 5:56 symaskinsolja eller liknande.