Hyresreglemente 2024
A: Hyresreglemente
Hyresreglementet för Pajalabostäder AB har som syfte att reglera vem som får hyra lägenhet hos bolaget, hur bostäder ska tilldelas och hur hyresavtal sägs upp. Reglernas syfte är att säkerställa objektivitet på alla nivåer och i alla moment i hyresprocessen samt att tillse att bolaget lever upp till de krav som finns på ett allmännyttigt bostadsföretag. Hyresreglementet reglerar uthyrning av lägenheter, garage och parkeringsplatser till privatpersoner.
Krav på hyresgäster
- Betalningssvårigheter Hyresgästen får inte ha problem med att fullfölja sina betalningar och hyresgästen får inte ha obetalda skulder hänförbara till missade betalningar. Maximalt tre betalningsanmärkningar under en två års period är tillåtet. Hyresgästen får inte ha skulder hos Kronofogden och inte heller ha skulder till Pajalabostäder, obetalda skulder till Pajalabostäder AB medför spärr i 10 år.
- Skötsamhet Hyresgästen får inte ha en dokumenterad historik som påvisar att hyresgästen i tidigare boenden utsatt omgivningen för störningar som skäligen inte bör tålas eller att denne inte skött sitt boende för att bevara sundhet, ordning och gott skick. Hyresgästen ska kunna uppvisa referenser från tidigare hyresvärd om sådan finns, Pajalabostäder AB har rätt att kontrollera dessa referenser. Hyresgästen får inte ha fått en skriftlig varning från Pajalabostäder de senaste tre åren, tre skriftliga varningar skall följas av att en 10 års spärr ”Misskött relation” sätts på hyresgäst.
- Hemförsäkring Hyresgäst skall ha en gällande hemförsäkring när hen flyttar in hos oss, när hyresgäst kvitterar ut sina nycklar så skall gällande bevis om hemförsäkring uppvisas.
Vad händer om kraven inte uppfylls?
Hyresgaranti – Om hyresgästen inte uppfyller kraven enligt punkt 1 ovan kan möjligheten till kommunal hyresgaranti göra att hyresgästen ändå får hyra lägenhet hos Pajalabostäder AB.
Socialt kontrakt – Om hyresgästen inte uppfyller kraven enligt punkt 2 men även när hyresgästen har stora problem att uppfylla kraven enligt punkt 1 kan ett socialt kontrakt vara aktuellt för att denne ska få bo i lägenhet hos Pajalabostäder AB.
B: Tilldelning av bostäder
1. Kösystem Det finns en kö för bostadssökande som gäller alla lägenheter. Registreringsdatum avgör plats i kön. Den som varit registrerad längst tid står först i kön. Registrering som bostadssökande ska ske via Pajalabostäder AB:s hemsida. Om den sökande inte har möjlighet att registrera sig via hemsida kan registrering ske med särskild blankett. Blanketten används sedan som underlag för personalen att göra registreringen. För att stå kvar i kön så måste man vara aktiv och logga in på ”Mina Sidor” minst en gång per år, annars så rensas man bort ifrån kön. Se mer under Kö regler under kapitel C.
2. Förtur Förtur kan bli aktuellt i följande fall:
-
- Studenter
- Förtur för studenter avser endast förtur till lägenhet av storlekarna 1 rum och kök eller 1 rum och kokvrå. Förtur gäller enbart studerande på Lapplands gymnasium. Pajalabostäder AB äger rätt att säga upp hyresgäst för studentlägenhet om det visar sig att studier har avbrutits. Studentlägenheter finns på Förvaltningsvägen 3, Ladugårdsvägen 13-14 och Skolvägen 5-10. För att studentförtur ska vara aktuell ska utbildningen vara styrd eller kopplad mot Pajala geografiskt, utbildningens längd ska vara minst två terminer och studietakten ska vara minst 75%. Det är studenten själv som ska stå i kö och förturen gäller studenten, även om det för kontraktsinnehavare under 18 år krävs att målsman finns med på kontraktet.
- Olika typer av kategoriboende
- Med kategoriboende avses lägenheter som i något avseende är anpassade för en viss kategori av hyresgäster. Sådana kategorier kan till exempel vara seniorer (60+), pensionärer (63+), trygghetsboende (65+) eller funktionshindrade.
- Medicinska eller sociala skäl
- Förtur av medicinska eller sociala skäl kan medges om intyg från läkare eller socialtjänst finns. Intyget ska ange vilka behov som måste uppfyllas. Intyg ska skrivas med avsedd blankett som erhålls från Pajalabostäder AB. Förturen gäller då första bästa lägenhet som uppfyller kraven i intyget. Om hyresgästen väljer att tacka nej till en tilldelad lägenhet anses förtursrätten vara förbrukad. Person skall även här ställa sig i Pajalabostäder AB:s bostadskö.
- Studenter
3. Intresseanmälan
Alla lägenheter som sägs upp och som inte är aktuella för förtur är tillgängliga för alla bostadssökande. Den bostadssökande måste själv aktivt anmäla intresse för en tillgänglig lägenhet. Om sökande ställer sig i kö för ett boende som hen inte är klassificerad för tas hen bort ifrån kön och spärras 30 dagar för ”Ej Godkänd” sökande.
Lediga lägenheter publiceras på hemsidan Pajalabostäder AB. De som önskat det kan också få meddelande via e-post när lägenheter som passar deras önskemål blir lediga. Intresseanmälan ska alltid ske via Internet men personalen kan bistå med hjälp om den bostadssökande önskar det. En bostadssökande får normalt maximalt ha tre intresseanmälningar i gång samtidigt. När en lägenhet blir ledig ska bostadssökande kunna anmäla sitt intresse för lägenheten efter publicering på Internet. Intresseanmälan kan lämnas så länge som lägenheten finns publicerad på hemsidan.
- Visningsinformation: Visningsinformation skickas ut till minst fem till antalet med högst kö poäng. Man har fem dagar på sig att boka visning.
4. Fortsatt intresse
Efter att visning är genomförd skickas det ut en fråga om fortsatt intresse. Man har tre dagar på sig att svara på denna fråga. Uteblivet svar räknas som ett Nej. Om den sökande svarar Ja på fortsatt intresse innebär inte det per automatik att denne får lägenheten då andra med högre kö poäng också har fått frågan om fortsatt intresse och svarat Ja.
När urval har gjorts så kommer intressent att bli kontaktad via vårt fastighetssystem där man får visa fortsatt intresse. Uteblivet svar räknas som nej, och spärr sätts till 90 dagar för att göra ytterligare intresseanmälningar. Svar måste vara Pajalabostäder AB tillhanda inom 5 dagar. Den bostadssökande har 3 dagar på sig att svara på erbjudandet efter visning. Om en sökande svarar ja på ett erbjudande innebär inte det per automatik att denne får lägenheten då andra med bättre kö plats också har fått erbjudande och kan ha svarat ja. Att svara nej på ett erbjudande påverkar inte kötiden, däremot om du svarar nej 3 gånger i följd så sätts en spärr på 90 dagar då du inte kan göra intresseanmälningar. Om lägenheten tilldelats en bostadssökande samt om kontrakt är skrivet och denne sedan inte vill ha lägenheten förlorar den bostadssökande sin kö poäng.
5. Sökandeprofil
Om man tackat Ja på frågan om fortsatt intresse skall man fylla i sin sökande profil på ”Mina Sidor”, man har 48 timmar på sig att göra detta.
6. Kontroll
Sökandeprofilen måste godkännas så den är korrekt ifylld samt att alla kontaktuppgifter stämmer.
7. Kreditkontroll
Den sökandes ekonomi kontrolleras.
8. Avtal tecknas
När ett hyresavtal tecknas så sätts en spärrtid på 365 dagar för ytterligare intresseanmälningar ställda av den sökande. När avtal skrivs förlorar den sökande sina kö poäng.
9. Uppsägning av avtal
Uppsägning av hyresavtal sker i första hand digitalt via ”Mina Sidor” och i andra hand via kontakt med Pajalabostäder AB:s administration.
C. Kö regler
1. Grundregler
Du kan ställa dig i bostadskön från den dag du fyllt 15 år. Du kan bara ha en kö plats i bostadskön, dock krävs att myndig person tecknar eventuellt hyresavtal samt är behjälpliga med att teckna hemförsäkring. Dessutom så måste man kontakta Pajalabostäder AB om man är under 18 år allt för att kringgå regel vid intresseanmälan.
2. Registrering i bostadskön
När du ställer dig i bostadskön behöver du uppge namn, personnummer eller samordningsnummer, för övriga uppgifter finns ej något krav att uppge, dock är det mycket enklare för Pajalabostäder AB att kontakta vederbörande om kontaktuppgifter finns.
3. Uppgifter om sökande
När du registrerar dig godkänner du att Pajalabostäder AB lagrar, sparar och bearbetar dina personuppgifter som finns i Pajalabostäder AB:s databas enligt GDPR.
Pajalabostäder AB kommer att begära in och komplettera med nödvändiga kontrolluppgifter som visar att du uppfyller hyresvärdens kriterier för att bli godkänd som hyresgäst. Det är du själv som ansvarar för att Pajalabostäder AB:s uppgifter om dig är korrekta.
4. Avregistrering
Kontakta Pajalabostäder AB om du inte längre vill stå i vår bostadskö alternativt så kan man låta bli att logga in på mina sidor under ett års tid så kommer man automatiskt att rensas bort som sökande.
5. Kötid
Din kötid räknas från den tidpunkten du registrerar dig, dina kö poäng ökar med 1 kö poäng/ dag. Du kan inte överta någon annans kötid eller låta någon annan överta din kötid, förutom vid dödsfall enligt vad som anges i avsnitt C7. Du måste vara aktivt sökande för att behålla dina kö poäng d.v.s. du måste logga in på ”Mina Sidor” minst en gång per år. Pajalabostäder AB:s fastighetssystem gör automatiskt en översyn av vilka som är aktiva i kön, och rensar bort sökande efter ett års passivitet.
6. Din kötid nollställs om du får ett hyreskontrakt
Pajalabostäder AB nollställer din kötid när du fått ett hyreskontrakt. Du får då en ny kötid i Pajalabostäder AB:s kö som räknas från och med att du själv aktivt aktiverar din användare som sökande igen. Du får alltså inte per automatik en plats i kön när du är boende i Pajalabostäder AB:s lägenheter.
7. Ärva kötid
Om den sökande avlider kan du som är efterlevande make/maka eller sambo (enligt sambolagen SFS 2003:379) få ärva kötiden. Som sambo behöver du ha varit folkbokförd på samma adress som den avlidne de senaste 12 månaderna för att kunna ärva kötiden. I övriga fall kan inte kötid ärvas.
8. Kö avgift
Det är kostnadsfritt att stå i Pajalabostäder AB:s bostadskö.
D. Övriga regler
1. Trygghetsboende I de trygghetsboenden som Pajalabostäder AB förvaltar och hyr ut gäller att hyresgäst ska vara fyllda 65 år för att få lägenhet
2. Studentlägenheter Med studentlägenheter menas de lägenheter som anges ovan under B.2. För studentlägenheter gäller följande:
- Hyresgästen ska ha eget el abonnemang där hushållselen inte ingår i hyran om lägenheten hade hyrts ut som en ordinär lägenhet.
- Uppsägningstiden är 1 månad.
- Hyresgästen erhåller hyresrabatt motsvarande 75% av hyran för perioden juli-augusti, förutsatt att hyresgästen ännu inte tagit studenten/ avslutat sin utbildning.
- Hyresgästen har besittningsrätt till lägenheten även efter avslutad utbildning och uppsägningstiden är fortsatt 1 månad, men hyresrabatten upphör.